Friday, February 12, 2016

Dunia Percetakan T-Shirt (Silkscreen)

    
 Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Maaf kerana telah sekian lamanya,saya baru ada mood nak tulis blog..Update terakhir saya pada september 2014 dan Alhamdulillah jumlah pembaca telah mencecah 48033 pada 45 posting saya sebelum ni.

     Berkenaan dengan posting pada kali ini,saya akan menceritakan tentang percetakan T-Shirt dan mencetak pakaian secara silkscreen yang pernah saya komersialkan dahulu. Menggunakan modal yang rendah,kita boleh menghasilkan baju yang bermutu tinggi,

Pada yang belum mengetahui bagaimana proses percetakan ini,saya akan menceritakan serba sedikit. Silkscreen adalah percetakan yang menggunakan Dye sama ada dari jenis getah (Rubber Dye) atau minyak (Plastisol). Proses yang dilakukan mengikut step by step adalh seperti berikut:

1. Proses untuk menghasilkan negatif dari illustrasi yang disunting di dalam perisian Adobe Illustrator atau Adobe Photoshop dan dicetak ke atas Tracing Paper atau Plastik Lutsinar menggunakan Laser Printer.
sumber:google image
2. Setelah menghasilkan negative,kita akan memerlukan blok. Blok adalah kayu yang direka berbentuk segi empat atau frame dan direngangi oleh kain sutera saring atau jaring mesh. Kain mesh mestilah tegang dan tidak beralun.

google image
3.Seterusnya blok ini akan disapu sejenis bahan yang dipanggil Photo Emulsion. Photo Emulsion adalah sejenis bahan yang sensitif terhadap cahaya dan dicampurkan bersama sensitizer dalam nisbah 1:10.Saya tunjukkan blok saya di bawah .
Pembantu saya menyapukan Photo Emulsion pada permukaan blok

Emulsion disapu menggunakan scoop coater
3. Seterusnya proses pengeringan. Dilarang sama sekali terdedah kepada cahaya matahari atau UV. Blok akan rosak jika terdedah. 

4. Setelah blok kering,satu proses palin penting iaitu EXPOSE. Proses expose melibatkan negatif yang dicetak,blok yang kering dan paling penting adalah cahaya lampu UV.

meja lampu berbekalkan cahaya UV.Saya dah lupa berapa watt
5.Setelah selesai proses expose dan didedahkan pada cahaya selama 2 minit,kita akan cuci blok dengan air yang laju. Boleh tonton video dari youtube tentang cara expose dan mengeluarkan imej dari blok dengan air.

6.Setelah mencuci blok,keringkan dahulu dan sampai ke peringkat akhir iaitu mencetaknya ke atas baju.Sekuji digunakan untuk menyapukan Dye pada fabrik. Video dari youtube.


7. Setelah selesai cetak,keringkan menggunakan hair dryer atau hot air gun..selesai...

Dibawah adalah koleksi gambar di bengkel saya dan produk yang saya hasilkan sendiri..gambar saya snap sendiri dan kredit kepada Aydea Printing Collection.

Tempahan dari Malay College Kuala Kangsar
Tempahan dari Sekolah Agama Bidor,Perak
Kolej Melayu Kuala Kangsar
Kolej Melayu Kuala Kangsar

Tempahan dari SMK Sayong

Tempahan dari SMK Raja Perempuan Kalsom

Tempahan dari SMK Raja Perempuan Kalsom

Cetakan nama syarikat MN Enterprise

Serba sedikit produk dan hasil kerja untuk silkscreen printing. Kami bukan sahaja menghasilkan produk dari screen printing. Ada lagi teknik iaitu Heat Press (Baju dan Cenderamata) Vinyl Printing (Jersey) dan percetakan cenderamata iaitu mug,keychain,glass frame dan banyak lagi.Bukan nak promote,nak promote pun tak guna kerana sudah berkecimpung dalam bidang yang lain. Modal untuk memerlukan perniagaan tak besar untuk silkscreen kerana more to DIY. Buat di rumah pun boleh kalau nak mula berniaga kecil kecilan..

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA..