Wednesday, May 28, 2014

Sultan Perak DYMM Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Mangkat

     Assalamualaikum..berita tentang kemangkatan tuanku sultan pasti mengejutkan banyak pihak terutamanya penduduk Negeri Perak.Sultan Azlan telah mangkat di Institut Jantung Negara Kuala Lumpur pada jam 1.30 petang.Selepas tersebarnya berita yang mengejutkan ini,bumi Kuala Kangsar dilimpahi hujan,seakan mengerti dan turut berdukacita.

     Dilantik pada 3 Feb 1984 sebagai Sultan Perak selepas Sultan Idris Shah II dan menjadi Yang di-Pertuan Agong Malaysia yang ke 9.Beliau telah memerintah Negeri Perak selama 30 tahun.Masih segar pada ingatan saya tentang kemangkatan YMM Raja Perempuan Tuanku Muzwin pada 6 Oktober 2011, 3 tahun yang lepas.

     Almarhumah adalah balu kepada Sultan Idris Shah II.Kemudian disusuli pula kemangkatan anakanda tercinta Alharhum Datuk Seri Raja Ashman Shah ibni Sultan Azlan Muhibbuddin Shah pada tanggal 30 Mac 2012 yang ketika itu memegang jawatan Raja Kecil Sulung  dilantik pada 16 Mac 2010.

     Kini,selang dua tahun dari kemangkatan Almarhun Datuk Seri Raja Ashman,kini Negeri Perak telah hilang Sultan kesayangan rakyat pula.Sebanyak mana sayang dan kasih rakyat Negeri Perak padanya,namun Allah S.W.T lebih menyayanginya.Semuanya berlaku mengikut ketentuan Illahi.

    Sama-sama kita menunggu keputusan Dewan Negara untuk melantik pengganti untuk mengambil alih tampuk kepimpinan Almarhun Sultan Azlan.Al-Fatihah..

Bakal Sultan untuk menggantikan Sultan yang mangkat
Raja Muda-Raja Nazrin Shah dan Raja Dihilir-Raja Jaafar
Dewan Negara juga boleh memilih 4 Raja-Raja Bergelar yang lain.


Jenazah Sultan Azlan tiba di Istana Iskandariah untuk majlis penghormatan terakhir
(sumber:page fb friend of BN)

Proses menggali pusara di Makam Diraja Kuala Kangsar
(sumber:page fb friend of BN)

Suasana pada sebelah malamnya pula
(sumber:saya sendiri)