Friday, January 24, 2014

Warnakan Gambar Lama Dengan Adobe Photoshop

Salam..saya ada tutorial nak share pada anda, khas untuk anda pembaca blog ini.Saya menulis tutorial ini setelah mendapat permintaan dari rakan-rakan.Banyak gambar yang boleh diwarnakan terutama gambar-gambar bersejarah yang kita tak pernah tengok .Memang menarik.Kunci untuk menghasilkan yang terbaik adalah kesabaran,ketekunan dan imaginasi.

Saya akan mulakan dengan gambar che guevara ini ye.Saya tak boleh buat yang terbaik kerana saya menggunakan Adobe Photoshop CS3 berbanding CS6 kerana teknologinya lebih tinggi.Jadi,saya rasa ia memadai untuk anda tahu asasnya dahulu.

OPEN

Pergi ke file > open > pilih gambar...

UNLOCK

Pergi kepada panel layer > double click > ok.Kalau tak ada panel layer,pergi ke window > layer

TUKAR KE CMYK MODE

Klik image > mode > CMYK color.CMYK color terdiri dari 4 warna asas yang akan membentuk ribuan warna lain.
C mewakili cyan,M magenta,Y yellow dan K hitam.Anda akan bermain dengan empat warna ini untuk mendapatkan
warna yang dikehendaki.

SELECT

Tekan CTRL+A untuk select all.Tujuan kita select all ialah kita akan membuat refine edge.Refine edge adalah untuk
kita smoothkan edge bila kita akan warnakan nanti.Tak faham ? Tunggu..

REFINE EDGE

pergi menubar select > refine edge

ADJUST RADIUS

Ini proses paling penting.Proses ini menentukan hasil kualiti warna anda nanti.Inilah panel efine edge untuk adobe cs3..tidak begitu banyak adjustment berbanding cs3.Adjust radius mengikut citarasa anda..lebih banyak lebih baik..

SELECT BAHAGIAN YANG INGIN DIWARNAKAN

Gunakan tool lasso (polygonal lasso).Lasso tool boleh dijumpai di toolbox disebelah kiri,nombor tiga dari atas.Pilih bahagian yang anda ingin warnakan dahulu.Contoh,saya nak warnakan muka.Saya select bahagian muka sahaja dahulu.

CURVE

Pada bahagian layer,bawah sekali nombor 4 dari kiri.Klik > pilih curves

ADJUST WARNA CMYK

Akan keluar satu panel CMYK.Disini terdapat warna C,M,Y,K yang telah dipisahkan.Anda perlu adjust setiap warna tersebut untuk menjadi warna yang anda inginkan.Kemahiran mencampur adukkan warna diperlukan di sini.

Anda boleh rujuk roda warna CMYK di sini untuk menghasilkan warna.

MULA MEWARNA

Saya akan menghasilkan skintone iaitu warna kulit.Jadi saya perlu menyesuaikan setiap warna untuk mendapatkan warna kulit.Lihat graf warna cmyk yang saya dah adjust.

WARNAKAN ELEMEN YANG LAIN

Warnakan baju,rokok,api rokok dan background belakang.Kalau gambar yang anda pilih terlalu banyak elemen,kenalah bersabar,ambil masa untuk warnakan elemen-elemen tu...

REPAIR

Setelah kita warnakan muka,kita tak sedar kita telah warnakan sekali matanya dengan warna kulit.Sekarang,kembalikan warna asal mata.Pilih bahagian putih dan hitam mata untuk diwarnakan dengan warna yang sesuai supaya kelihatan lebih realistik.Warnakan juga rambut dan janggut supaya kelihatan hitam sedikit.

DONE!

Siap.!

TOUCH UP

Anda boleh nampak ada bahagian yang tidak diwarnakan.Sebab itulah pentingnya proses refine edge,supaya hujung-hujung warna tidak terlalu kasar dan refine edge akan melembutkan batas warna tersebut.Adjust menggunakan Smudge tool toolbox > no 13 dari atas.Tarik warna tersebut seperti yang anda kehendaki.
Selepas menggunakan smudge tool.Masalah ini jarang berlaku pada perisian CS6 kerana kerana proses refine edge yang baik.

Semoga tutorial ini sedikit sebanyak membantu anda...