Saturday, January 11, 2014

Mengapa Albert Einstein Lebih Bijak Dari Orang Lain

Setelah saya membuat sedikit kaji selidik berkenaan Albert Einstein dan mencari tahu mengapa beliau lebih pintar dari manusia biasa,sedikit fakta dan logik telah terjawab.




Mungkinkah tabiat pemakanannya yang membuatkan beliau begitu pintar ? Adakah beliau mengambil ubat-ubatan atau vitamin tertentu untuk kecerdasan fikiran..?

Jawapan untuk persoalan itu adalah,tuhan telah menganugerahkan Einstein sebuah organ seperti dimiliki oleh manusia lainnya iaitu otaknya.Otaknya adalah istimewa dan berbeza dari manusia lainnya.

Ukuran otaknya jika dilihat adalah normal tetapi lipatan otaknya berbeza dari manusia lain.Mari kita rujuk gambar di bawah.

Lipatan yang rumit ini adalah pada bahagian cerebral cortex atau grey matter.Bahagian ini yang mengatur kesedaran dan pemikiran manusia dan ia ada kaitan dengan IQ nya yang tinggi.Para pengkaji barat mengandaikan,jika semakin banyak lipatan,dapat menciptakan permukaan yang lebih luas untuk proses mental..

Bila perkara ini berlaku,semakin banyak hubungan dengan sel-sel otak,dan jika ini terjadi,kita akan berfikiran lebih cerdik daripada orang lain dan dapat menyelesaikan banyak masalah.Jika otak kita selaju intel pentium 2,3,4, otak beliau mungkin selaju intel i7 agaknya..haha..

ok!..dah hasil kajian saya,jumlah neuron di dalam otak Einstein sangat banyak.Berat otaknya hanyalah 1,230gram berbanding otak manusia biasa 1,400gram.Ringan sedikit berbanding otak manusia lainnya,dan pada otaknya yang ringan itulah,terdapat ketumpatan neuron yang sangat tinggi yang membolehkan ia berfikir lebih genius.

Jika kita membuat kesimpulan : Jika ketumpatan neuron begitu banyak,dia mampu berfikir lebih genius.

Eintein mempunya IQ sebanyak 160,akan tetapi ada lagi manusia yang mempunyai IQ lebih tinggi iaitu Bobby Fischer seorang pemain chess sebanyak 187 dan paling tinggi direkodkan.

Walaupun otak kita tidak sekompleks otak Einstein,tetapi kita mampu untuk menguruskan kehidupan seharian kita ataupun orang lain dengan sebaik mungkin.Kadangkala,apabila kita sudah dikurniakan otak,tapi kita letak di kepala lutut.Otak bila di kepala lutut takkan berfungsi kerana saraf tunjang tidak dihubungkan ke situ..haha!!

Jika kita dah tahu yang neuron memainkan peranan yang tinggi,seharusnya kita menjaga otak kita dengan baik,meminum sesuatu yang beralkohol dapat membunuh neuron di dalam otak sekaligus mengurangkan jumlah neuron sedia ada.Kebimbangan atau tekanan perasaan dapat 'membunuh' neuron otak dan menghentikan proses neuron baru.

Pemakanan yang sihat memainkan peranan yang BESAR sekali.Otak memerlukan 20% dari oksigen dan nutrien yang kita makan.Jadi,'suap'lah makanan seperti buah-buahan,sayuran dan OMEGA3.

Disamping kajian ini,saya telah membuat satu transformasi mengenai cara saya berfikir.Kadangkala saya susah mengingati sesuatu fakta atau mengingatinya,atau apa yang disampaikan oleh orang lain.Salah satu cara untuk mengingati fakta adalah dengan acronym atau pangkal huruf.Kalau emak suruh ke kedai beli telur,roti,dan gula,kita susun akronim ini.
T-Taman
R-Ramai
G -Girl.haha!!
Saya yakin ramai orang dah tau lebih2 lagi bila exam nak dekat.

Ada lagi satu cara yang lain iaitu dengan SISTEM PEMBANTU MEMORI
contoh : raifal m-16 menggunakan peluru 5.56mm berbanding AK-47 yg menggunakan peluru 7.62mm
caranya : cara saya bayangkan,Mat,16 tahun,main senapang pukul 5.56petang dan AKmal umur 47 tahun balas tembakan mat pukul 7.62. (8.02minit) sambil bayangkan suasana bermain senapang kayu.

lebih kurang begitulah! Ia akan memberi gambaran yang lebih mudah diingati.Bila otak kita kosong dan tak boleh 'proses' penghantaran maklumat yang diterima,susah untuk kita mengingatinya semula.

Saya tamatkan di sini saja dan berjumpa pada post akan datang.

*post ini adalah hasil kajian berdasarkan carian di internet,dikaji dari pelbagai sumber kemudian digabungkan dan ditulis di sini.Tanpa copy pasta.Semoga bermanfaat untuk anda.