Friday, January 24, 2014

D.I.Y Bersihkan Head Printer Anda Secara Manual (Sublimation ink)

Setelah saya berkursus di Klang,ingin saya kongsikan cara untuk mencuci head pencetak anda,mungkin berguna untuk anda yang menggunakan ink sublimation khusus untuk mencetak cendermata atau baju.Saya menggunakan printer epson T60.Head ini perlu dicuci dan dijaga untuk mengelakkan kerosakan head.Harga untuk head printer ini mencecah RM 500.00 dari harga pencetaknya iaitu RM 800.00.Satu jumlah yang besar dan tentu tak berbaloi jika rosak kan?

Saya akan membuat tutorial,dan maaf! Kualiti gambar tidak memuaskan .
Dalam proses ini,anda memerlukan.

1)Syringe atau picagari tanpa jarum
2)Sublimation Cleaner Oil (Boleh order pada d.i.y printing supply Klang atau dapatkan di mana-mana kedai supplier printing)

Bahagian atas printer head.kalau boleh,cuci dulu ink yang melekat tu.

Bahagian bawah printer head.

Inilah dia Sublimation Cleaner Oil.Sedut menggunakan picagari dalam 15 ml untuk setiap satu lubang ink pada head

Pastikan tiang pada lubang ink tersebut masuk ke dalam lubang picagari.Kalau tak muat,luaskan lubang picagari tersebut.Lapikkan mug di bawah head kerana minyak yang diinject akan keluar melalui liang-liang head.Lakukan pada setiap lubang ink/inlet.
\
Juga pastikan bahagian dalam bersih dari tumpahan ink.

Bila dah selesai,pasang semula head dengan berhati-hati dan buat test print.Kalau warna tak keluar,buat cleaning melalui tab maintenance pada printer dialog box.

NANTIKAN POST TERBARU SAYA
-LIFEHACKER-

Adakah anda masih menggunakan katrij pada pencetak anda.Print tak sampai dua ratus helai kertas ink dah low?Bosan asyik beli katrij baru ? Saya ada penyelesaian untuk anda menggunakan katrij yang sama tanpa perlu ditukar dan print banyak mana yang anda suka tanpa guna Continuous Ink Supply System (CISS).Nantikan..